EKSPERT URS Polska - dr Paweł Napierkowski, wykładowca akademicki i konsultant gospodarczy. Doktor nauk ekonomicznych w zakresie zarządzania. Auditor wiodący systemów zarządzania jakością według ISO 13485 i ekspert w zakresie rejstracji wyrobów medycznych. Wybitny prelegent i specjalista w zakresie szkoleń dedykowanych branży medycznej i wyrobów klinicznych.
Co to jest wyrób medyczny ?
Wyrób medyczny to narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, w tym z oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym do jego właściwego stosowania, przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:
Czym się różnią wyroby medyczne od leków ?
Zgodnie z prawem farmaceutycznym produkt leczniczy (nazywany skrótowo lekiem) definiowany jest, jako substancja lub mieszanina substancji, posiadająca właściwości, dzięki którym może być zastosowana w celu zapobiegania chorobom, leczenia chorób występujących u ludzi lub zwierząt, podawana w celu postawienia diagnozy, przywrócenia, poprawienia lub modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu poprzez działanie farmakologiczne, immunologiczne lub metaboliczne.
Wyroby medyczne mogą zawierać substancje lecznicze, w tym ekstrakty ziołowe i roślinne oraz substancje pochodzące z ludzkiej krwi lub osocza krwi, które działają na organizm w sposób pomocniczy i wspomagający względem wyrobu. Jeżeli jednak takie substancje działają w sposób bardziej, niż pomocniczy albo jest to działanie główne, a wyrób medyczny jest jedynie nośnikiem to produkt zostanie sklasyfikowany, jako produkt leczniczy.
Najważniejsza różnica pomiędzy produktem leczniczym a wyrobem medycznym polega na sposobie działania danego produktu, który w przypadku wyrobów medycznych ma charakter fizyczny, np. stanowi pasywną barierę lub zastępuje, bądź wspomaga pracę narządów lub czynności fizjologicznych. Mechanizm działania wyrobu medycznego jest ograniczony w porównaniu z aktywnym działaniem produktu leczniczego.
Przykładem trudności w kwalifikacji danego produktu są np., wszelkie środki stosowane podczas infekcji gardła. Tabletki i lizaki do ssania, które umożliwiające tworzenie ochronnej powłoki na błonie śluzowej jamy ustnej i gardła są wyrobem medycznym. Jeśli jednak w swoim składzie zawierają aktywne substancje oddziałujące na bakterie są już produktem leczniczym.
Jak zostać wytwórcą wyrobów medycznych ?
Teoretycznie jest to bardzo proste. Trzeba mieć pomysł, a następnie go zrealizować.
Globalny rynek wyrobów medycznych jest wart wiele miliardów EUR, a wytwórcy starają się chronić swoje prawa intelektualne, chroniąc receptury, zastrzegając znaki towarowe i wprowadzając ochronę patentową. Z tych względów warto sprawdzić, czy przypadkiem „nasz” wyrób nie został już wprowadzony do obrotu przez innego wytwórcę. Jeśli na rynku istnieją jedynie wyroby podobne warto poprzez analizę przedkliniczną sprawdzić wybrane aspekty ich funkcjonowania. Przede wszystkim sprawdzamy, czy badane wyroby wywołały tzw. incydenty medyczne. (Incydent medyczny w Ustawie o Wyrobach Medycznych zdefiniowany jest, jako wadliwe działanie, defekt, pogorszenie właściwości lub działania wyrobu, jak również nieprawidłowość w jego oznakowaniu lub instrukcji używania, które mogą lub mogły doprowadzić do śmierci lub poważnego pogorszenia stanu zdrowia pacjenta lub użytkownika wyrobu, a w przypadku wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro lub wyposażenia wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro – pośrednio także innej osoby, lub techniczną lub medyczną przyczynę związaną z właściwościami lub działaniem wyrobu, która może lub mogła doprowadzić do śmierci lub poważnego pogorszenia stanu zdrowia pacjenta lub użytkownika, a w przypadku wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro lub wyposażenia wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro – pośrednio także innej osoby, i prowadzącą z tego powodu do podjęcia przez wytwórcę zewnętrznych działań korygujących dotyczących bezpieczeństwa).
Wytwórca musi opracować dokumentację techniczną wyrobu medycznego. Obok rysunków technicznych (określają wymiarowość i wygląd wyrobu) oraz instrukcji technologicznych (określają metodę wykonania wyrobu medycznego i jego elementów składowych) Wytwórca musi wykonać jeszcze szereg innych czynność, np.:
Na końcu wytwórca musi jeszcze ustanowić i utrzymywać system zarządzania jakością w projektowaniu i wytwarzaniu (a często także w instalowaniu i serwisowaniu) wyrobów medycznych, zgodnie z PN-EN ISO 13485.
Czym się różni rejestracja wyrobu medycznego od powiadomienia o sprzedaży ?
Każdy wytwórca wyrobów medycznych musi przed wprowadzeniem wyrobu do obrotu dokonać jego rejestracji. Każdy kraj w Unii Europejskiej posiada swoją państwową agencję rejestracyjną. W przypadku Polski dokonuje się tego w Urzędzie Rejestracji Wyrobów Medycznych i Preparatów Biobójczych. Po zarejestrowaniu wyrobu w dowolnym kraju wspólnotowym można sprzedawać go na terenie całej Unii. Warunkiem jest jednak powiadomienia agencji rejestracyjnej danego kraju. Jest to jednak czynność stricte administracyjna; nie ma już obowiązku ponownej rejestracji.
Trzeba pamiętać, że po złożeniu wniosku rejestracyjnego, po 14 dniach kalendarzowych, jeśli Prezes URWMiPB nie odmówi prawa do rejestracji, poprzez milczący aspekt uznaje się wyrób za zarejestrowany i można wprowadzać go do obrotu. Dzięki temu wytwórca otrzymuje jeszcze jeden przywilej, a mianowicie może stosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług (VAT) na poziomie 8%, zamiast 23%. Jednak URWMiPB może w każdej chwili zażądać uzupełnienia złożonej dokumentacji, jeśli dopatrzy się nieprawidłowości i aby nie stracić statusu wyrobu medycznego i związanych z tym przywilejów należy być bardzo dobrze przygotowanym w każdym momencie cyklu życia wyrobu.
Co to jest ocena zgodności i kogo obowiązuje ?
Wyroby medyczne zostały sklasyfikowane w trzech grupach:
Każdy wyrób bez względu na umiejscowienie w klasyfikacji musi być zgodny z wymaganiami zasadniczymi odnoszącymi się do wyrobów tej klasy, przy czym dla wyrobów medycznych w klasie I deklaracje zgodności składa sam wytwórca. W każdym pozostałym przypadku dokumentacja techniczna wyrobu musi zostać oceniona przez niezależną jednostkę notyfikowaną, tzn. taką której kompetencje uznała Komisja Europejska. W przypadku naszego kraju mamy tylko trzy polskie jednostki notyfikowane, czyli pozostające pod bezpośrednim nadzorem Polskiego Centrum Akredytacji. Na terenie Polski działa jeszcze klika niepolskich jednostek, pozostających pod nadzorem innych jednostek akredytacyjnych, np. niemieckiego DAKKS.
Ocena zgodności z wymaganiami zasadniczymi jest działaniem obowiązkowym, nakazanym przez przepisy prawa. Przepisy te jednoznacznie określają sposób jej przeprowadzenia i potwierdzenia. Ocena zgodności dokonywana przez jednostkę notyfikowaną zawsze kończy się wydaniem deklaracji zgodności z wymaganiami zasadniczymi. Certyfikacja kończy się wydaniem certyfikatu. Certyfikat nie jest deklaracją zgodności – stanowi jednak podstawę wystawienia przez wytwórcę takiej deklaracji. W takim przypadku wytwórca zawsze musi powołać się na certyfikat w treści swojej deklaracji zgodności.
A co to jest system zarządzania jakością wg ISO 13485 ?
System zarządzania jakością w projektowaniu, wytwarzaniu, instalowaniu i serwisowaniu wyrobów medycznych to spójny zbiór zasad postępowania (procedury i instrukcje) oraz sposobów dokumentowania zdarzeń (zapisy na standaryzowanych formularzach).
Zakres uregulowania obejmuje elementy występujące w wielu innych systemach, takie jak;
Zakres uregulowania obejmuje także elementy specyficzne dla wyrobów medycznych, takie jak:
Na czym polega rola akredytowanych laboratoriów ?
W procesie udowadniania zgodności wyrobu z wymaganiami zasadniczymi zachodzi czasami potrzeba wykonania badań laboratoryjnych, nie wykluczając także badań niszczących. Aby wyniki badań uznano za wiarygodne musza one pochodzić z kompetentnych laboratoriów. Za takie uznaje się wyłącznie laboratoria akredytowane, tzn. jednostki, które wdrożyły system zarządzania jakością w laboratoriach wg PN-N ISO 17025, i których metody badawcze zostały zweryfikowane przez narodową jednostkę akredytacyjną. W przypadki naszego kraju jest to Polskie Centrum Akredytacji. W ramach wzajemnego uznawania znaków i certyfikatów badanie można przeprowadzić w każdym innym laboratorium posiadającym akredytację dowolnego państwa wspólnotowego. Przykładem typowego badania jest walidacja procesu sterylizacji oraz badanie jego stabilności (czyli skuteczności sterylizacji po upływie określonego czasu – na ogół równego okresowi, na jaki udziela gwarancji wytwórca sterylnego wyrobu medycznego). Kupując wyrób sterylny chcemy mieć pewność, że nie zawiera on żadnych szczepów bakterii. Pewność taka możemy mieć tylko wówczas, gdy badanie przeprowadzane jest przez wiarygodną placówkę, której metody oraz infrastruktura, środowisko pracy i kompetencje personelu zostały zweryfikowane.
Jakie korzyści daje certyfikacja systemu ISO 13485 ?
Wdrożenie i utrzymywanie systemu ISO 13485 nie wymaga wprawdzie potwierdzenia certyfikatem niezależnej jednostki posiadającej akredytację w tym zakresie. W praktyce zdecydowana większość przedsiębiorstw taka certyfikacje przeprowadza. Są następujące powody takiego postępowania:
Czy po wdrożeniu i certyfikacji ISO 13485, pozytywnej ocenie zgodności dokumentacji technicznej wyrobu i wreszcie jego zarejestrowaniu wytwórca ma jeszcze jakieś obowiązki ?
Wadliwie wykonane wyroby medyczne mogą powodować np. poważne pogorszenie stanu zdrowia, zdefiniowane następująco:
a nawet poważne zagrożenie zdrowia publicznego, rozumiane jako znaczne ryzyko śmierci lub poważnego pogorszenia stanu zdrowia wielu osób, wymagające podjęcia natychmiastowych działań w celu minimalizacji tego ryzyka.
Z tych względów wytwórca musi cały czas:
Czy pracownicy wytwórcy powinni się szkolić ?
Każdy system zarządzania jakością zbudowany jest na dwóch filarach;
Oba filary muszą powstawać równolegle i zapewnić zrównoważony rozwój organizacji. Często elementem wdrożenia systemu ISO 13485 są szkolenia dla pełnomocników, managerów jakości, audytorów wewnętrznych. Po euforii związanej z uzyskaniem certyfikatu zaczyna się kolejny etap życia wyrobu i jego wytwórcy. W tym czasie zmieniają się przepisy prawne i normy techniczne. Zmieniają się pracownicy wskutek rotacji kadr. Zmieniają się producenci kontraktowi (podwykonawcy) z różnych powodów. Na wszystko nakłada się niebezpieczna rutyna. Jedynym remedium przeciwdziałającym wymienionym zjawiskom jest cykliczne, powtarzalne szkolenie od podstaw, albo warsztaty przypominające podstawowe kanony jakości.
Na zakończenie zapytam, jakie szykują się zmiany w zakresie wyrobów medycznych ?
Ciągle obowiązuje a aktualna dyrektywa medyczna (MDD), w której na 68 stronach opisano podstawowe wymagania do wyrobów medycznych.
W przyszłym roku rozpoczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych, zmiany dyrektywy 2001/83/WE, rozporządzenia (WE) nr 178/2002 i rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz uchylenia dyrektyw Rady 90/385/EWG i 93/42/EWG. Jest to akt prawny, w którym na 175 stronach opisano znowelizowane wymagania do wyrobów medycznych.
Skala zmian to temat na odrębny wywiad.